Na intrede van de computer bood de NVM een onderling uitwisselingsysteem. “Daarmee kregen we meer zicht op het totale aanbod binnen een woonplaats en ons werkgebied. Daardoor werd het taxeren exacter, evenals het in beeld brengen van alle mogelijkheden voor aankopende klanten.” Het internet bracht nog meer mogelijkheden, niet alleen voor de makelaars, maar evenzoveel voor kopers en verkopers. Wat je daarvan merkt in de praktijk? “Onze klanten zijn veel beter voorbereid. Verkopers kennen de prijzen van andere huizen die te koop staan, doen vaak zelf al een inschatting van de waarde van hun huis. Stellen meer eisen, willen bijvoorbeeld perfecte presentaties. Terecht hoor! Daarom bieden wij dat ook allemaal, van fotobrochure tot online 3D presentaties om binnen te kijken in woningen, etc. Wij weten met onze 50 jaar ervaring precies waar kopers op letten en willen zien of weten. Daar spelen we feilloos op in.” Voor kopers biedt Hoekstra & van Eck een vergelijkbaar arsenaal mogelijkheden. “Kopers weten al hoe het huis er van binnen en buiten uitziet. Daarin ligt dan ook niet onze kracht. Wat wij bieden is het complete pakket: we maken een eigen taxatie en geven financieel advies, bieden bouwtechnisch onderzoek, geven onafhankelijk hypotheekadvies, kunnen alle verzekeringen leveren, maar ook een schets van een nieuwe inrichting na verbouwing. Heel erg breed en ik denk dat daarin onze meerwaarde zit. Naast die 50 jaar ervaring natuurlijk!”