Deze website maakt gebruik van cookies

Deze website gebruikt cookies en verzamelt daarmee informatie over het gebruik van de website onder andere om deze te analyseren en te verbeteren en voor social media. Wil je meer weten over deze cookies, lees dan onze privacy disclaimer en de uitleg over cookies
Door hiernaast op "Akkoord" te drukken, geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies en het verzamelen van informatie aan de hand daarvan door ons en door derden. Wil je niet alle soorten cookies toestaan, klik dan op "Cookie instellingen aanpassen".

HVE bestaat 50 jaar!
1117731_Huis_Verkopen_Hoorn_Makelaar.jpg

Verleden, heden, toekomst

Een kijkje in de keuken van de (bijna) jubilaris Marco Kuhne

Met twee vingers omhoog

We mogen gerust stellen dat Marco Kuhne nogal wat ervaring heeft. Interessanter nog is dat hij veel grote ontwikkelingen in het vak van zeer dichtbij heeft meegemaakt. Maar eerst hoe het begon. “Dat was in 1993 in de rechtbank, met twee vingers omhoog! Een officiële beëdiging zoals toen, zie je tegenwoordig niet meer. Eerst moest ik natuurlijk examen doen en een proeve van bekwaamheid afleggen: een taxatie uitvoeren, van een woning en een bedrijfspand. Na slagen lag de weg naar de rechtbank open. Een bijzondere ervaring.” Tegenwoordig is Marco zelf examinator voor SVM-nivo en voorheen ook docent voor NVM-SOM.

 

1117733_hoorn-makelaar.jpg

Van slechts één foto naar 3D animatie

Sinds zijn start, nu bijna 30 jaar geleden, is er zoals gezegd nogal wat veranderd. “Alleen maar verbeteringen wat mij betreft!” De intrede van de computer bijvoorbeeld. “We hadden toen ik begon als makelaar een kaartenbak met daarin een soort ponskaartjes van alle woningen die we te koop hadden. Daarna kwam de fotopost. Eerst in zwart-wit, daarna in kleur. Een foto van het huis en zo’n vijf regels beschrijving. Dat was al een enorme verbetering. Zo kreeg de klant direct een beeld bij het uiterlijk van het huis.” Met deze toch summiere informatie op zak ging Marco met de klant een rondje rijden. Om de straat te bekijken, de omliggende huizen en de ligging in de wijk. “Op basis daarvan plande ik dan een bezichtiging. Dat was altijd weer een verrassing. Pas dan zagen de kopers hoe het huis er van binnen uitzag. Eindelijk het complete plaatje, zeg maar. Vaak een positieve ervaring, soms toch ook teleurstelling. Wat dat betreft is de huidige situatie, waarbij iedereen via internet al veel foto’s, filmpjes en animaties kan bekijken, een grote vooruitgang.”

Meer waarde bieden

Na intrede van de computer bood de NVM een onderling uitwisselingsysteem. “Daarmee kregen we meer zicht op het totale aanbod binnen een woonplaats en ons werkgebied. Daardoor werd het taxeren exacter, evenals het in beeld brengen van alle mogelijkheden voor aankopende klanten.” Het internet bracht nog meer mogelijkheden, niet alleen voor de makelaars, maar evenzoveel voor kopers en verkopers.  Wat je daarvan merkt in de praktijk? “Onze klanten zijn veel beter voorbereid. Verkopers kennen de prijzen van andere huizen die te koop staan, doen vaak zelf al een inschatting van de waarde van hun huis. Stellen meer eisen, willen bijvoorbeeld perfecte presentaties. Terecht hoor! Daarom bieden wij dat ook allemaal, van fotobrochure tot online 3D presentaties om binnen te kijken in woningen, etc.  Wij weten met onze 50 jaar ervaring precies waar kopers op letten en willen zien of weten. Daar spelen we feilloos op in.” Voor kopers biedt Hoekstra & van Eck een vergelijkbaar arsenaal mogelijkheden. “Kopers weten al hoe het huis er van binnen en buiten uitziet. Daarin ligt dan ook niet onze kracht. Wat wij bieden is het complete pakket: we maken een eigen taxatie en geven financieel advies, bieden bouwtechnisch onderzoek,  geven onafhankelijk hypotheekadvies, kunnen alle verzekeringen leveren, maar ook een schets van een nieuwe inrichting na verbouwing. Heel erg breed en ik denk dat daarin onze meerwaarde zit. Naast die 50 jaar ervaring natuurlijk!”

1117735_Kuhne_Marco.jpg

Heden en toekomst

In de huidige markt is de winst bij verkoop van het eigen huis gemiddeld 30.000 euro. Het gaat goed, zo vindt Marco ook. Toch een kleine kanttekening. “Zoiets klinkt natuurlijk geweldig. Maar dat is een gemiddelde. Niet iedereen maakt zoveel winst. En vergeet niet: er moet ook een nieuwe woning gekocht worden. Die winst is mooi meegenomen, maar is evenzo snel weer weg.” Marco blijft zich inzetten voor de beste deal. “Ik wil mijn klanten blij maken. Blij met hun gekochte huis of het verkooptraject, blij met onze aanpak, blij met het contact en het nakomen van de afspraken. Zo werk ik nu en blijf ik werken. Welke ontwikkelingen er ook  nog aan zitten te komen, het blijft mensenwerk. Zodra je dat inziet, heb je de helft van je werk al gedaan. Of het dan vervolgens om aan- of verkoop gaat, boerderij of rijtjeshuis is ondergeschikt. De kunst is en blijft de perfecte match te maken tussen het huis en de mensen.”

naar boven

Afspraak maken?

Bekijk onze vestigingen
Elke dag tot 23.00 uur bereikbaar
Overzichtskaart van Nederland met alle vestigingen aangegeven
Plan afspraak