Deze website maakt gebruik van cookies

Deze website gebruikt cookies en verzamelt daarmee informatie over het gebruik van de website onder andere om deze te analyseren en te verbeteren en voor social media. Wil je meer weten over deze cookies, lees dan onze privacy disclaimer en de uitleg over cookies
Door hiernaast op "Akkoord" te drukken, geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies en het verzamelen van informatie aan de hand daarvan door ons en door derden. Wil je niet alle soorten cookies toestaan, klik dan op "Cookie instellingen aanpassen".

HVE bestaat 55 jaar!
1116177_amsterdam-makelaar-huis-verkopen-marijn-kroes.jpg

Makelaar is mensenwerk

“Ons vak draait om mensen, niet om huizen.” Waarschijnlijk ligt in die woorden de kern van het succes van Hoekstra & Van Eck Makelaars in Amsterdam. Makelaar Duco Wiarda is met zekerheid een expert te noemen. Expert in de aan- en verkoop van woningen, maar daarmee net zoveel expert op het gebied van klantwensen.

Duco Wiarda is makelaar in Amsterdam-Noord. “Ik merk dagelijks dat klanten niet zomaar een huis zoeken. Nee, ze zoeken een plek waar ze zich thuis voelen. En dat betekent meer dan een hoop bakstenen, het staat ook voor een meer gevoelsmatige behoefte.” Daarop inspelen is een kunst die vooral wordt beheerst door makelaars die de tijd nemen om hun klanten goed te leren kennen. “Daardoor ken je elkaars wensen en kun je voldoen aan bestaande verwachtingen. En zo vind je samen het nieuwe huis of de nieuwe koper voor je eigen huis.”

1117361_wiarda-makelaar-amsterdam-noord.jpg

Neem de tijd

In een overspannen markt, zoals die in Amsterdam, klinkt het misschien wat vreemd in de oren: de tijd nemen om het juiste huis of de beste koper te vinden. Toch blijkt uit de cijfers van Hoekstra & Van Eck dat het kan. Met de beste marktpositie – meest verkochte woningen en snelste verkoop – ben je er nog niet. Duco Wiarda: “De concurrentie groeit. Waar eerder een goede samenwerking was in de stad, zien we nu steeds meer makelaars die tegen dumptarieven hun diensten aanbieden. Wij denken dat de klant daar uiteindelijk de dupe van wordt. De service wordt minder, er is geen tijd voor intakegesprekken en de aandacht vervlakt. Waardoor de klant uiteindelijk minder voor zijn woning krijgt dan mogelijk is of een veel te hoge prijs betaald voor een nieuw huis.”

Geef aandacht

Wat het geheim is? “Aandacht. Oprecht luisteren naar de klant. Daardoor weten wij bijvoorbeeld dat er veel behoefte is aan informatie over de buurt, wijk of straat.” De makelaars van de drie vestigingen van Hoekstra & Van Eck in Amsterdam zijn allemaal lokale experts. Hyperlokaal bijna. Ze weten wat er speelt in de buurt, hoe de voorzieningen zijn, waar de leuke plekken zijn voor kinderen om te spelen of voor ouders om een hapje te eten of te sporten. En natuurlijk weten ze hoe de huizenprijzen zich ontwikkelen. “We willen het maximale eruit halen voor onze klanten, of het nu gaat om verkoop of aankoop. Dat kan alleen als je de tijd neemt voor de intake, het huis op de markt brengt – dus niet onderhands – en de ruimte biedt voor individuele bezichtigingen,” legt Duco Wiarda uit.

Biedt extra's

Hoekstra & Van Eck doet nog meer. Duco Wiarda: “Onze kracht zit ook zeker in ons innoverend vermogen en het vrijwel volledig digitaal werken. Niet alleen binnen het eigen vak, ook door steeds meer de samenwerking op te zoeken met aanvullende dienstverleners zoals de Hypotheekshop voor hypotheken en verzekeringen.” Door het inzetten van alle mogelijke middelen – zowel digitaal, social, als print – doorlopen de makelaars met hun klanten de mooiste en meest functionele zoektocht.

De voordelen van digitaal werken vertalen zich direct eenvoudig door naar voordelen voor de klant. Enerzijds meer tijd en aandacht, anderzijds vooral ook gemak. Zo kunnen klanten 24 uur per dag hun persoonlijke dossier raadplegen en zeker 10 uur per dag hun vragen digitaal stellen – met directe respons –. Duco Wiarda: “Maar ook het tekenen van de opdracht tot dienstverlening bieden wij volledig digitaal aan. En dan vergeet ik nog even de inspectierapporten te noemen: na inspectie ontvangt zowel verkoper als koper direct het rapport per mail. Dat geeft veel houvast bij de daadwerkelijke overdracht.”

 

Mensenwerk

Waar we mee begonnen – makelaar zijn is mensenwerk – wordt tot slot nogmaals benadrukt door Duco Wiarda: “Ken je klant en ga transparant te werk. Het doel moet altijd zijn dat iedereen een goed gevoel overhoudt aan het aan- of verkooptraject. Ben je niet zorgvuldig? Dan doe je jezelf, maar vooral ook je klanten tekort.”

naar boven

Afspraak maken?

Plan afspraak