"VERKOPER VERLEIDT KIJKER VIA FACEBOOK-FANPAGINA"
Steeds meer makelaars maken gebruik van Facebook, maar hoe zet je dit medium nou nuttig in bij de verkoop van een woning? Hoekstra & Van Eck en Hendriks Groep doen dit door fanpagina’s van huizen aan te maken, waarop de verkoper zélf het huis beschrijft, de kijker verleidt en zijn eigen netwerk aanboort.
Ruud Orbon, e-commercemanager bij deze makelaarsgroep legt uit: “Wij zijn bezig met het zoeken naar nieuwe strategieën om de kijker te ‘verleiden’ en het wonen op andere manieren te laten zien. Daar is de fanpagina op Facebook onderdeel van.”
VERKOPER VERTELT
“Dit initiatief is een soort vervolg op het onderdeel ‘verkoper vertelt’ op onze website. Hier vertelt de verkoper zelf iets over zijn te koop staande woning. Het voordeel van een koper die zelf zijn huis aanprijst, is dat hij meer gevoel overbrengt en vaak ook één bepaald aspect van een huis belicht, terwijl een makelaar een wat feitelijker verhaal houdt.”
BEHEER
“Wij maken voor verkopers desgewenst gratis een fanpagina voor hun woning aan. Zij worden beheerder van de pagina en kunnen hem zelf vullen; met updates, seizoensinvloeden, interessante zaken rondom het huis en in de buurt. Wij als makelaar kunnen overigens ook gewoon berichten op de pagina plaatsen, we blijven er wel bij betrokken.”
EXTRA ZETJE
“Zo’n pagina betekent wel dat verkopers zelf ook iets meer zullen moeten doen. Maar de ervaring leert ons dat wie al actief is op Social Media daar geen probleem mee heeft en graag wil meewerken. Juist in deze tijd, met ruim 260.000 woningen op Funda, kan de extra inzet van de verkoper misschien net wel dat zetje geven om de koper te vinden.”
BEREIK
“Het publiek dat je met Facebook bereikt, kan enorm groot zijn en zelfs ver buiten het eigen netwerk reiken. Dat komt doordat mensen Likes plaatsen, de pagina delen en discussies voeren op de pagina. Hoe meer er op een pagina te zien is - zoals zelfgemaakte filmpjes of prezi’s - hoe meer kans dat het bereik groter wordt.”
NADELEN
“Er zitten natuurlijk ook nadelen aan het werken met Facebook; die zitten hem er vooral in dat verkopers berichten kunnen plaatsen op hun pagina die niet echt ‘relevant’ zijn of zelfs schadelijk kunnen zijn voor ons. Maar dat gebeurt ook op andere plaatsen, zoals op de Facebookpagina van het kantoor, WieIsDeBesteMakelaar en Google+. Webcare - het reageren op klachten op internet - wordt daarom ook steeds belangrijker.”
MEERWAARDE
“Toch hebben Social Media bovenal een meerwaarde voor makelaars. Vrijwel elke makelaar laat op zijn website zien dat hij actief is, aandacht heeft voor de klant en dat hij de woning op Funda plaatst, maar via Social Media kun je als makelaar ook laten zien hoe je dat doet.”