Deze website maakt gebruik van cookies

Deze website gebruikt cookies en verzamelt daarmee informatie over het gebruik van de website onder andere om deze te analyseren en te verbeteren en voor social media. Wil je meer weten over deze cookies, lees dan onze privacy disclaimer en de uitleg over cookies
Door hiernaast op "Akkoord" te drukken, geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies en het verzamelen van informatie aan de hand daarvan door ons en door derden. Wil je niet alle soorten cookies toestaan, klik dan op "Cookie instellingen aanpassen".

HVE bestaat 50 jaar!
24697_Te-koop-bord-Hoekstra-en-van-Eck.jpg

Nieuws Hoekstra en van Eck

Lees hier de laatste ins en outs van Hoekstra & van Eck en berichten over de woningmarkt, hypotheken en verzekeringen in het algemeen.

 

Coronavirus heeft beperkt invloed op huizenmarkt

Voor de komst van het coronavirus was er vooral een oververhitte woningmarkt in Nederland. Wat voor effecten de huidige crisis op de huizenmarkt heeft, is nog ongewis. Rob Arts, commercieel directeur bij makelaarsgroep Vivantus en beëdigd NVM-makelaar bij Hoekstra & van Eck Makelaars, beredeneert waarom het effect van de pandemie voor woningverkopers en -kopers op termijn uiteindelijk zal meevallen.

De afgelopen jaren, en met name de laatste kwartalen, had de berichtgeving over de huizenmarkt eenzelfde boodschap: de markt is oververhit, de huizenprijzen stijgen en de disbalans tussen vraag en aanbod neemt toe. In het laatste kwartaal van 2019 was de transactieprijs met 8% toegenomen tot 326.000 euro. Deze toename was boven verwachting, na enkele kwartalen van afvlakkende groei. “Een gemiddelde potentiële koper kon in het laatste kwartaal van 2019 uit gemiddeld 2,8 woningen kiezen. Voor wie 160.000 tot 260.000 euro te besteden had, was dat in het grootste deel van het land zelfs minder dan 2 woningen! Begin 2020 meldde NVM nog meer krapte op de woningmarkt en steeds minder keuze voor ‘Jan Modaal’”, aldus Arts. 

Record hypotheekaanvragen
Inmiddels heeft het coronavirus toegeslagen en zien we nog geen noemenswaardige terugloop van verkoop- en koopaanvragen. “Er werd vorige week door de Hypotheekshop, onderdeel van Vivantus, zelfs een recordaantal hypotheekaanvragen genoteerd”. Arts was verrast dat starters en doorstromers daar een groot deel van bleken uit te maken en het grootste deel van de aanvragen hypotheekoversluitingen betrof. 52% meer ten opzichte van de week ervoor. “Wellicht onder invloed van mogelijke verwachte stijging van de hypotheekrente”, meent de commercieel directeur. “Ik verwacht eerlijk gezegd geen grote rentestijgingen, dus die angst kan ik wegnemen.” Nog opvallender vindt hij dat vorige week in Limburg en Brabant 15% meer verkoopopdrachten bij de makelaars van Vivantus binnenkwamen, dan in dezelfde periode vorig jaar. “Dat kan ik alleen maar verklaren doordat in deze regio het coronavirus langer aanwezig is dan in de rest van Nederland. Mensen zijn inmiddels gewend aan quarantaine en online bestaan. Ze hebben meer tijd gehad om rond te kijken naar andere huizen op de woningmarkt en zetten nu hun initiële verkoopintentie om in daden.” 

Angst niet realistisch
Arts hoopt niet dat de grote toeloop in de zuidelijke regio’s voortkomt uit angst voor dalende woningprijzen. “Dat is niet realistisch. De huizenprijzen zullen hooguit stabiliseren en als de crisis het hoofd is geboden, waarschijnlijk weer omhoog gaan. De verhouding vraag/aanbod is nog steeds uit balans en dat wordt niet beter, nu de bouw door de coronacrisis stagneert. Daarnaast zal de rente laag blijven en de overheid heeft diverse maatregelen aangekondigd om de economie sterk te houden. Dus voorlopig zal de woningmarkt geen nadelige gevolgen ondervinden omdat belangrijke factoren niet noemenswaardig veranderen.” Alleen als de coronacrisis erg lang duurt en het consumentenvertrouwen significant afneemt, verwacht Arts dat de crisis een negatieve invloed zal hebben op de huizenmarkt.  

Online alternatief
Vooralsnog merkt Arts op hoe veerkrachtig en creatief deze markt is. Zowel (ver)kopers als woonadviseurs passen zich razendsnel aan, aan het online leven. Arts: “Er is een duidelijke afname van fysieke bezichtigingen en afspraken. Maar interesse in verkoop of koop blijft. Makelaars en hypotheekadviseurs zijn op een digitale servicemodus overgegaan.” Bestaande digitale diensten van Hoekstra & van Eck Makelaars zoals WhatsApp-contact en koopaktes digitaal tekenen zijn verder geoptimaliseerd en er zijn nieuwe digitale diensten toegevoegd. “We ontzorgen nu volledig digitaal als dat gewenst of verplicht is.” Afspraken en bezichtigingen gaan digitaal. Bij hypotheekadviseurs met beeldbellen, zodat de klant kan meekijken naar de gegevens op de laptop van de adviseur. De makelaar heeft WhatsApp en Facebook tot zijn beschikking voor afspraken op afstand, maar ook om via WhatsApp-video en Facebook Live bezichtigingen te doen. “We lopen met de laptop of de telefoon door het huis, terwijl we met de klant kunnen praten. Ook kan de potentiële koper op de website uitgebreide 360-graden-tours van woningen bekijken. Zowel aan- als verkopers zijn positief over deze alternatieve (eerste) bezichtigingen. Maar ook medewerkers, die het eerst spannend vonden, maken nu enthousiast gebruik van de online middelen. Ik ben trots om te zien hoe iedereen zijn schouders eronder zet en creativiteit gebruikt om de woningmarkt op gang te houden. Het is ook mooi te zien dat er in deze tijden van crisis een grote saamhorigheid ontstaat tussen klant en adviseur.” 

Kijktip
Hoekstra & van Eck Makelaars bij Kassa over de coronacrisis en de woningmarkt: https://www.bnnvara.nl/kassa/videos/530266

Actueel nieuws

  1. Jouw thuis: breng de herfst in huis!

    7-10-2021

    Als je naar buiten kijkt, dan weet je alweer hoe laat het is; herfst! De lange, zonnige zomerdagen ruilen we in voor regenachtige, donkere dagen waardoor we het liefst zo veel mogelijk binnen blijven. Hoogste tijd dus om jouw huis warm en gezellig te maken. Met onderstaande tips breng jij de herfst in huis!

  2. naar boven

    Aan het woord: Social Specialist Sanne

    9-9-2021

    Marketing is onmisbaar bij het verkopen van een huis, ook in deze woningmarkt. Daarom hebben we binnen Hoekstra en van Eck Makelaars een voltallig marketing- en communicatieteam. Zij houden zich onder andere bezig met hoe de woningen het beste gepresenteerd worden en welke marketingacties ingezet kunnen worden. We geven je graag een kijkje in ons team! Sanne Timmerman werkt vijf jaar als online marketeer binnen de organisatie en heeft zich gespecialiseerd in social media. Zij legt de kracht van de verschillende social media kanalen uit en vertelt hoe deze online communicatiemiddelen en groot aantal kopers en verkopers weet te bereiken. 

  3. naar boven

    Ga goed voorbereid op huizenjacht met onze 3 tips!

    2-9-2021

    De woningmarkt is oververhit. Je merkt het zelf misschien ook: de bezichtigingen zijn al vol voordat jij wist dat de woning online zou komen, overbieden op woningen met hoge geldbedragen of een woning die zelfs al verkocht was voordat deze überhaupt online stond. Wil je weten hoe je ondanks deze oververhitte markt tóch een woning kunt aankopen? Wij hebben 3 tips om goed voorbereid op huizenjacht te gaan. 

  4. naar boven

    11 vragen om te stellen aan onze hypotheekadviseur

    30-8-2021

    Het is eindelijk zo ver: je hebt een eerste afspraak over je hypotheek met een adviseur. Dat gaat er net even wat anders aan toe dan thuis met familie of vrienden. Het is fijn om hier voorbereid naar toe te gaan, en daarom helpen wij je graag op weg met wat vragen die je kunt stellen. Bijvoorbeeld uit welke hypotheekvormen je kunt kiezen, hoe je inkomen wordt beoordeeld door de hypotheekverstrekker, hoe lang je de rente vast moet zetten en meer.